Pinseløb og rafleturnering
Torsdag eftermiddag blev pinsepladsen åbnet på festlig vis. Traditionen tro blev pinsefesten skudt i gang med det festlige Slotsløb, hvor mange var mødt op. Nogle gik, mens andre løb enten 9 eller 5,5 kilometer.
I år var der lavet helt nye ruter, som både gik gennem skoven og op ad den frygtelige bakke på Slotsvej. Den skal nok give ømme benmuskler i dag.
Mange mødte op
Der var både rutinerede løbere, glade amatører, teenagere og børn på pladsen. Kort før afgang varmede Lisbeth Wyzykowski deltagerne op.
Der var et lille problem med musikanlægget, men det blev klaret med en mikrofon, der blev holdt hen til hendes telefon, som spillede musikken. Det gjorde kun det hele endnu mere festligt.
Et særligt hold
Gram Frivillige Brandværn stillede op i indsatstøj og røgdykkerudstyr. Det så både tungt og hårdt ud. Men de var velforberedte og havde en servicevogn klar, som sørgede for ekstra luftflasker undervejs.
Afgang
Der opstod en smule forvirring kort før afgang. De sidste mange år er løbet blevet sendt afsted i retning væk fra Slotsvej. Men i år havde udvalget vendt ruten om.
Men det gik. Alle kom godt afsted.

Musik og hygge
Mens man ventede på, at løberne skulle komme retur, blev der spillet musik. Ølhanerne blev prøvet af, og det er vist godt bryg i år. Og så blev der grillet pølser fra Warming – helt som det skal være.
Annonce

Hjemkomst
Efter knap 20 minutter kom de første løbere retur. De blev taget imod med klapsalver og jubel. Sydjysk Sparekasse, som sponsorerer løbet, stod klar med myslibarer, mens Rema 1000 havde sponsoreret frisk frugt og vand.
Brandmændene kom også i mål – og de sover vist godt i nat. Det så ud til, at det havde været en hård tur.
Præmier og ros til ruterne
Så blev det tid til den festlige præmieoverrækkelse. Der var mange kategorier, stemningen var god, og alle var glade for de nye ruter.
Det viste sig at være en klog beslutning at lægge ruten om. Løberne roste de nye ruter, som var godt afmærket og havde masser af udfordringer.

Rafleturnering efter Vojensregler
Mens de sidste præmier blev delt ud, gjorde Byens Bedste Café klar til rafleturnering. Der skulle rafles 7’er – efter Vojensregler.
Bjørn Wiborg forklarede:
Vi er begyndt at rafle med Østerkroen, og så blev vi nødt til at synkronisere reglerne. Det var Vojensreglerne, der trak det længste strå. Men så meget forskel er der heller ikke.
Festlig start på pinsen
Det blev en festlig start på Æ Pins i Gram. Det er herligt, hvordan sådan en byfest kan samle mennesker af alle slags. Nu venter de store pinsedage.
6510NYT ønsker alle en god pinse. Læg gerne en ekstra 20’er i boderne – pengene går til foreningslivet.
Fredagens program:















