Skip to Content

Enderupskov Camping kan se lyset for enden af tunnelen

1. juli 2025 af
Enderupskov Camping kan se lyset for enden af tunnelen
6510NYT

Af Stig Kongsted Hansen

I 2019 tog familien Braam fra Schwarzwald i Tyskland en kæmpe beslutning. De solgte alt, hvad de ejede – undtagen deres IT-firma – og købte Enderupskov Camping. Jan og Katjas livsdrøm om at få deres egen campingplads blev opfyldt. Men forude ventede mange udfordringer: corona, en nedslidt campingplads, der trængte til mange renoveringer, samt en del konkurrence fra nærliggende campingpladser. Men efter seks år er der pludselig lys for enden af tunnelen. Rekordmange reservationer for sommeren er på plads, så familien ser lyst på situationen nu.

Svær start med mange renoveringer

Ægteparret Katja og Jan samt deres datter Natascha tager imod i deres flotte, nybyggede restaurant – eller "Wintergarten", som de kalder den – på Enderupskov Campingplads. En plads, som gennem de seneste seks år er blevet renoveret og fornyet på mange områder, og som kunderne nu begynder at finde blandt mængden af tilbud, når der skal holdes campingferie i Syddanmark.

– Starten har været svær. Utroligt meget skulle renoveres, da vi startede i 2019. Vi har renoveret hytterne, lavet nye toiletter og opgraderet de sanitære forhold, bygget legeplads, lagt nyt tag på hotelafdelingen og så bygget vores "Wintergarten", som vi sidder i her, og som er blevet meget populær hos vores gæster. De lokale kommer her også og har mulighed for at arrangere private fester hos os. Hele renoveringen har kostet mange penge og har været et langt, sejt træk. Vi er dog ikke helt færdige endnu, men nu går det fremad, og der kommer flere kunder, fortæller Jan.

Driver fortsat IT-firmaet i Tyskland

Jan arbejdede rigtig meget i sit IT-firma i Tyskland, og tilværelsen var stresset, så tanken var, at alt skulle sælges i Tyskland. Men IT-firmaet eksisterer endnu og er endnu ikke afviklet, da investeringerne i Enderupskov Camping gennem årene har krævet kapital.

– Jeg ville gerne reducere firmaet i Tyskland, men økonomien her gør, at det ikke kan lade sig gøre. En uge om måneden rejser jeg derfor til Tyskland og arbejder i firmaet. Resten klarer jeg hjemmefra, fortæller Jan.

Gæsterne kommer nu

Der er derfor nok at se til for familien, men heldigvis begynder kunderne at komme, så de på sigt kan sælge firmaet i Tyskland og leve af campingpladsen.

– Vi har mange stamkunder og fastliggere, og de fortæller jo til deres venner om vores dejlige campingplads med Stenbæk Plantage, en dejlig skov til vandreture, vores herlige "Wintergarten" med frisk fadøl og god mad samt en utrolig ro i omgivelserne, fortæller en begejstret Katja.

Specielt pladsens Wintergarten har løftet stedet, hvor der har været afholdt flere arrangementer – lige fra motorcykeltræf til jagtselskaber.

Mere markedsføring i fremtiden

Mund-til-mund-metoden har derfor givet en udvidet kundekreds, og nu vil familien også satse lidt mere på markedsføring, som de ellers har forsømt, da der har været nok andet at bruge pengene på.

– Vi er med i de to portaler DCU Camping og DK-Camp og i nogle andre brochurer, og vi har en Facebook-side samt en Instagram-side. Vi har ikke brugt penge på reklamer og markedsføring endnu, da vi gerne ville have en vis standard, før vi ville lokke folk til. Det har vi nu, og vi vil derfor være mere aktive på siderne og slå på, at vi er en lille plads, der ikke er så kommerciel, og hvor det hele er meget familiært, slutter det forventningsfulde ægtepar Katja og Jan.