Festligt farvel på Gram Skole
Glade unge mennesker
I onsdags sagde Gram Skole farvel til deres 9. klasser. Skolegang og prøver er overstået. Nu venter en velfortjent ferie. Efter ferien skal nogle på efterskole, andre i 10. klasse – og nogle skal noget helt tredje.
Taler og tapas
Gymnastiksalen var fyldt til sidste plads. Der blev sunget og holdt taler, og der blev serveret tapas.
Skolebestyrelsesformanden holdt den første tale, hvor han blandt andet sagde:
I lever i en tid, hvor man tror, at man kan måle alting i tal og statistik og gennemsnit. Det er en meget primitiv måde at anskue tingene på. For et menneske er mere end et tal. Det må I aldrig glemme.

Skoleleder Majbritt holdt også tale. Hun fortalte, at dagen både var glædelig og trist. Trist, fordi man kommer til at savne de unge mennesker. Glædelig, fordi de nu skal videre og prøve noget nyt.

En hel skole
Gram Skole er – ligesom Fole Friskole – en skole, hvor man kan gå lige fra børnehaveklasse til 9. klasse. På de fleste andre skoler i Haderslev Kommune samles de store elever i ungeuniverser. Men på skolerne i 6510 er alle børn samlet.
Det har mange fordele. De store passer på de små. Og når man er lille, er det spændende at følge de store, seje elever.
Sidste skoledag
For nogle uger siden havde 9. klasserne sidste skoledag inden læseferien. Det er en dag, mange ser frem til. Men for at være sikker på, at alle kunne være med, blev der aftalt nogle rammer.
Souschef Sara Lindholdt fortæller:
Der blev drøftet frem og tilbage. Og de her 9. klasser, de var hårde forhandlere. Men vi fik lavet rigtig gode aftaler. Skolen købte karameller ind. Der blev spillet musik og lavet shows. Det var en fantastisk dag, hvor alle - både de store og små - var glade og trygge. Det var godt gået.
Hvad nu?
Selvom eleverne var glade, kunne man også mærke den særlige og lidt udefinerbare følelse af, at nu opløses noget. Mange af eleverne har gået på skolen i 10 år. De er begyndt som små børn og går nu ud som seje teenagere.
Det er altid lidt utrygt, når alting skifter. Men ting har det jo med at falde på plads. Og mon ikke det også lykkes for dette års afgangselever i 6510.
Herunder er der et billede, som lærer Louise Corde har taget af alle eleverne med navne. Man kan zoome ind, så man kan se dem. Derudover er der en blandet buket af billeder fra dagen.
STORT tillykke til alle afgangseleverne. Nyd sommeren – og pøj pøj med alt det, der nu skal ske.

Fra venstre mod højre:
Oliver, Sara, Sofia, Sebastian, Mette, Neja, Mads, Rune, Storm, Tejs, Lotinda, Lukas, Emilie, Helene W., Helene F., Zharlie, Gaia, Naya, Benjamin, Rasmus, Johan, Bejamiin, Emely og Destiny.
Her er en blandet buket




































































